torsdag den 7. marts 2013

Bogota, Colombia



I sidste uge rejste jeg til Bogotá i Colombia. Jeg skulle derned for at tage et styling seminar, møde alle på kontoret og ikke mindst møde Pablo og Alejandro Sardi, 2 brødre, som er franchisetagere for BoConcept i Latin-America. De har 2 butikker i Bogotá, 1 i Barranquilla, 1 i Medellín og ejer også butikken i Panama. De har lavet deres egen organisation inden for BoConcept. BoConcept har ansat nogle til at hjælpe de andre franchisetagere med åbninger, træning, marketing osv., men de to brødre kører naermest det hele selv. Det var meget spændende at se og høre om deres organisation og jeg lærte en masse! 

Jeg landede i Bogota søndag aften, hvor Pablo og hans søde kone Gabriela hentede mig i lufthavnen og inviterede mig ud at spise. Under hele opholdet var de rigtig gode til at anbefale mig nye ting jeg skulle prøve at smage, som de også gjorde denne aften. Efter vi havde spist kørte de mig til mit hotel, hvor de andre, som skulle tage styling-seminaret også boede. 

Mandag morgen mødtes jeg med Juan-Carlos, som arbejder for BoConcepts marketing afdeling i Latin-america og Jabiby, som er marketings chef for Sardi brødrenes organisation. Jeg havde lavet en præsentation omkring marketing for butikken i Panama. Jeg havde blandt andet fundet ud af, hvilke områder, vores kunder kommer fra og hvilke områder, som køber mest hos os. I sidste uge lånte jeg Pedros bil for at køre rundt og se de forskellige områder. Der er et forholdsvis nyt område i Panama, som hedder Costa del Este, hvor nye bygninger vælter op stort set hver dag (lidt overdrevet), men jeg tror vi har meget potentiale i dette område, da jeg synes det hele passer godt til vores målgruppe. Min præsentation gik rigtig godt og deres kommentarer var meget interesante og lærerige. 

Herefter kørte vi ud til kontoret, hvor vi skulle tage styling seminaret fra mandag til torsdag. Seminaret var på spansk, hvilket var en udfordring for mig. Jeg forstod det væsentligste, men fik ikke alle detaljerne med. Jeg lærte dog stadig en masse. Mandag og tirsdag havde vi en masse teori omkring møblernes placering i forhold til hiannden. Her brugte vi LEGO som model. 
Jeg lavede de to lænestole, hvilket var meget simpelt, som i kan se. De andre var meget imponerede og sagde jeg havde snydt, da jeg er opvokset med LEGO. Men sådan er det jo at komme fra Danmark... 

Vores to søde læreriner var Ana-Maria, som jeg arbejdede sammen med til butiksåbningen i Guadalajara og Jaida, som kommer fra Spanien og er coach for BoConcept. Mauricio, som står i midten på billedet nedenfor er salgschef for deres organisation. Han deltog også i seminaret og gjorde det hele lidt sjovere. 
På billedet nedenfor er nogle af mine "medstuderende". Der var 3 fra Barranquilla, 3 fra Medellín, 1 fra Bogotá og Janina & jeg fra Panama. Derudover deltog Mauricio og Camilla, som er Visual Merchandiser for deres organisation. 
Hver aften var vi alle ude at spise. Mauricio var rigtig god til at få noget arrangeret og vi spiste mange forskellige spændende og anderledes steder. Flere aftenener endte vi på en bar og en af aftenerne på en salsa club, hvor jeg lærte at danse salsa (JAAAA) 


Torsdag sluttede seminaret. Som afslutning fik vi alle et diplom og herefter tog de andre hjem, men jeg skulle blive i Bogotá indtil søndag. 
Torsdag aften var jeg ude at spise med Camilla, Pablo og Mauricio. Først spiste vi på en rigtig hyggelig restaurant med 50'er tema, live musik og casual stemning. De havde nogle rigtig gode mojito'er. Bagefter kørte vi hen til en høj bygning, hvor der var et diskotek på taget. Her var der udsigt over hele byen. SMUKT. 
Fredag fulgtes jeg med Mauricio, som skulle fortælle mig, hvad han laver i organisationen. Vi kiggede på en masse tal og jeg lærte en masse. Vi fik god frokost og jeg prøvede noget nyt igen, som i kan se på billedet nedenfor. 
Vi arbejdede i butikken og her mødte jeg salgsteamet, hvor jeg faldt i snak med Santiago, som spurgte om jeg ville med ham og hans venner i byen om aftenen. Vi tog til det samme diskotek igen med udsigt ud over byen og dansede salsa. Sjove fyre. 
Lørdag hentede Pablo og Gabriela mig, for at give mig en rundtur i Bogotá. SØDT. Bogotá er nærmest omringet af en bjergkæde. Vi kørte til Cerro de Monserrate, hvor der var en "ski-lift" op til toppen, hvor der var den smukkeste udsigt over den KÆMPE by med 8 millioner mennesker. 

Da Bogotá i forvejen ligger højt oppe over vandets overflade, hjalp det ikke meget at komme herop, for at trække vejret bedre. Det var hårdt både at gå og snakke samtidig, men vi klarede den. Vi fik en sjov varm drink med kanel, som i kan se på billedet nedenfor. 

Da vi kom tilbage til jorden, kørte vi til den gamle bydel af Bogotá, hvor vi blandt andet så et kunst museum og et museum som udstillede guld. Herefter så vi deres regeringsbygning og en stor plads, hvor der både lå en kirke, et rådhus, et domhus og en fjerde bygning (Jeg mener det var et bibliotek).
Om aftenen tog vi til det kendte sted Andrés Carne de Res som var en kaempe oplevelse. Det var den perfekte afslutning paa en fantastisk uge i Bogota!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar