onsdag den 22. juni 2016

Singapore Exchange


"Life begins at the end of your comfort zone". Et meget kendt citat, som jeg hørte for første gang, da min tidligere chef, Carsten sagde det. Jeg tænker ofte på det, og lige siden jeg kom hjem fra min sidste længerevarende rejse, har jeg vidst, at jeg ville afsted igen når muligheden bød sig. Efter 2 år i Århus er det nu på tide at der skal ske noget nyt! Selvom jeg er rigtig glad for mit liv i Århus, tæt på mine dejlige venner og forholdsvis tæt på min familie, tænker jeg, at det er sundt at komme ud og opleve verden for at udvide sit netværk og ikke mindst sin horisont!



Om en måned rejser jeg til Singapore. Jeg skal studere 5. semester af min bachelor på National University of Singapore. Skolen har 17 forskellige fakulteter, hvor Business er én af dem. Der går over 37.000 studerende og der er studerende fra over 100 lande, så det er en meget international skole. Jeg har søgt om at bo på Campus på skolen, og er kommet til at bo i U-town, som har AC. Man kommer til at bo med andre udvekslingsstuderende fra f.eks. Norge, England, Tyskland osv. Der er 6 andre fra BSS, Aarhus Universitet der skal gå på NUS (National University of Singapore) og også nogle der skal gå på SMU (Singapore Management University), blandt andet Simone fra min studiegruppe. Man kan også søge udenom skolen, hvilket Jette fra min klasse har gjort. Hun skal gå på JCU (James Cook University Singapore).


Singapore er en bystat og består af en hovedø og 60 mindre øer. Indbyggertallet er rundet de 5,5 mio. og befolkningen består hovedsageligt at kinesere (76,2%), malajer (15%), indere (7,4%) og andre (1,4%).
De 4 hovedsprog i Singapore er kinestisk, malay, tamil og engelsk (heldigvis). 
Gennemsnitstemperaturen ligger omkring de 30 grader, hvilket jeg ser utrolig meget frem til. 

Mit primære formål med rejsen er selvfølgelig at studere. Jeg skal have 30 ECTS point, hvilket svarer til 4 fag. Jeg har ønsket 8 fag, men det falder først helt på plads dernede, hvilke fag jeg skal følge. 
Jeg har ønsket følgende fag:
- Asian Business Environments 
- New Venture Creation 
- Human Ressource Management
- Organisational Effectivicess
- Negotioation and Bargaining 
- Leadership & Ethics
- Purchasing and Materials Management
- Promotional Mangement
- Service Operation Management

Det jeg glæder mig mest til er, at opleve den store kulturforskel, men jeg forestiller mig, at den er præget meget af den vestlige kultur. Jeg glæder mig til at se, hvordan de arbejder i skolen, og hvordan de er at arbejde sammen med, under gruppearbejde og lignende. 

Lidt praktisk info: 
Jeg har søgt exchange gennem skolen, hvorfor jeg ikke skal betale for undervisningen på skolen eller søge om statens udlandsstipendium (23.000 kr.) da jeg bare "bytter plads" med en studerende fra Singapore, der så kommer til Aarhus Universitet.

Flybilletter & Internationalt studiekort
Jeg har bestilt mine flybiletter gennem Kilroy, og måtte betale 5.176 kr. tur/retur.
Kilroy giver studierabat, hvis man samtidig køber et internationalt studiekort, ISIC (International Student Identity Card, som giver en lang række andre rabatter og er et anderkendt international studiekort. Kortet koster 185 kr.

Rejseforsikring
Da jeg er medlem af Djøf valgte jeg Europæisk rejseforsikring, da jeg fik 10% rabat. Jeg valgte en enkeltrejseforsikring, da jeg er afsted i over 30 dage.
Policen dækker rejser i hele verden og jeg har valgt basis pakken, som kostede 1738 kr. (Prisen afhænger af, hvor mange dage man er afsted) Den dækker hjemtransport og alt det man ellers skal være forsikret imod, men forhåbentlig ikke får brug for.

Vaccionationer
Jeg har fået følgende vaccinationer:
- Hepatitis A
- Hepatisis B
- Stivkrampe
og så har jeg købt en pakke malaria piller - Just in case!
I alt 1.465 kr.
Jeg skal have en tredje Hepatisis B vaccination når jeg kommer hjem, for da holder den i 30 år (eller hele livet)

Visum
Jeg har søgt Visum gennem skolen, og har indtil videre betalt 150 kr.

Housing
Gennem skolen var der mulighed for at søge housing on Campus,  hvilket jeg selvfølgelig forsøgte. Skolen tilbyder en lang række kollegier og lejligheder. Jeg forhørte mig hos nogle som tidligere havde gået på NUS som klart kunne anbefale UTown Residence, da det er det nyeste sted med Air Condition (vigtigt) og de tilbyder mange lækre faciliteter såsom fitness, pool og lækre omgivelser.
Jeg er blevet tildelt en "Single Apt With Air-Con" i UTown Residence, hvilket ikke kunne være bedre! Altså skal jeg bo i en lejlighed med 3 andre udvekslingsstuderende. Jeg får mit eget værelse på 8 km2. Vi skal dele køkken, toilet og bad og så er der et fællesrum og lignende på gangen - ligesom et kollegie. Der er dog mange regler. Vi må kun have besøg fra 7-23 og vi skal være i lejligheden, hvis vi har besøg. Hvis vi har besøg af en med et andet køn, skal vores dør til værelset stå åben + vi må ikke opbevare alkolhol. Det lyder lidt som efterskole om igen. MEN det er billigt, centralt og godt! Jeg skal give 2700 Singapore Dollars for hele semestret, hvilket svarer til 13.500 kr., hvilket er under 3.500 kr. om måneden. Så det kan næsten ikke betale sig at blive hjemme.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar