NUS er netop blevet rangeret #12. på verdensplan i Quacquarelli Symonds (QS) World University Rankings 2016/2017, og bedst i Asien, for andet år i træk. |
Jeg er rigtig glad for de fire fag jeg har, da jeg har noget baggrundsviden hjemmefra i tre af dem, men samtidig er de udfordrende og kræver hårdt arbejde. Skolen er meget anderledes fordi vi har utrolig meget gruppearbejde og afleveringer, men jeg kan godt lide det! Mine lærere er vildt gode og engagerede. Vi er ca. 40 i klasserne og lærerne vil gerne lære os at kende. Vi får jo også karakter for at deltage i timen og det går godt.
Jeg synes faktisk jeg lærer mere hernede, fordi vi har mere casearbejde og selve afleveringerne som tæller ca. 10% af ens karakter. Det betyder at man sætter sig ind i tingene i løbet af semestret istedet for at udskyde det hele til sidst.
Dét at vi er færre elever i klasserne og ikke har de store forelæsningsundervisninger jeg også stor fan af. På en måde ser jeg lidt min uddannelse derhjemme som en masseproduktion. Vi sidder over 200 studerende til en forelæsning og der er ingen interaktion med underviserene. Ingen diskussion og jeg undgår at stille spørgsmål fordi det er ikke kulturen - tænk hvis alle andre kender svaret allerede, så spilder jeg deres tid.
Jeg har tre Operation Management fag hernede - Service Operation Management, Supply Chain Management og Purchasing & Materials Management. Det har jeg valgt, fordi jeg skal skrive indenfor Supply Chain Management i min bachelor og det regner jeg også med jeg skal læse på min kandidat.
I faget Purchasing & Materials Management er jeg kommet i gruppe med tre lokale, som er vildt søde! Jeg havde ingen at være i gruppe med, så det var professoren der satte mig i deres gruppe. De havde selv snakket om at spørge, om jeg ville joine dem og de kaldte mig Elsa (fra Frozen) inden de kendte mit navn, fordi de ikke vidste hvad jeg hed. Vi har allerede lavet en gruppeaflevering, hvor vi skulle lave en supplier evaluering, finde nogle performance indikatorer og bedømme vigtigheden af omkostninger, kvalitet og leveringshastighed i forhold til den udleverede virksomhedscase.
I faget New Venture Creation skulle vi for tre uger siden fremlægge i 1 minut om en innovativ idé for hele klassen. I denne klasse er vi 54 fordi det er et meget populært fag. Vi skal ende ud med at lave en forretningsplan og lade som om vi "starter" en virksomhed. Under fremlæggelserne skulle vi give alles idé en karakter fra 1-10 og derefter uploade vores karakter til et system, som så kom med et resultat. Sidste mandag fik vi så resultatet og jeg var nummer 1. Jeg var helt chokeret fordi jeg havde maks brugt en time på at finde på noget og forberede min præsentation. Under timen skulle vi så danne grupper af 7 personer og man skulle finde nogle der kunne finansiering, marketing, strategi, engineering osv. Det var ligesom en markedsplads - vi skulle bare gå rundt og "finde hinanden". Der er kun 2 i min klasse der læser engineering i datateknologi og de kom begge til mig og vil forsøge at udvikle en app, så vi har noget at vise til investorerne i slutningen af semestret, hvor vi skal fremlægge vores idé. Jeg er rigtig glad for min gruppe. Vi har fordelt vores roller og udviklet idéen, så det nu også er deres idé. Jeg kan vildt godt lide dette fag, fordi vi ikke rigtig skal læse noget, men bare skal bygge vores virksomhed op og lave forretningsplanen. I går skulle vi fremlægge vores Value Proposition og fortælle, hvad der er innovativt ved vores idé og vi har fremlæggelser hver anden mandag. Det er rigtig godt i forhold til at forbedre mit engelsk og mine formidlings- og præsentationsevner.
Fagbeskrivelsen for mine fag kan findes her: (De tæller alle 7,5 ECTS point)
DSC3202 Purchasing and Materials Management
DSC3203 Service Operations Management
DSC3201 Supply Chain Management
TR3002 New Venture Creation
Ingen kommentarer:
Send en kommentar