tirsdag den 9. august 2016

Første skoledag


Efter 10 dage med introforløb, city sightseeing, fester, nye venskaber, et lille kulturchok, nye omgivelser, indtryk, nyt mad og meget tabt sved, var det nu endelig tid til den første skoledag på National University of Singapores Business School. Skolen ligger 10 minutter i bus fra UTown, hvor jeg bor, men det er stadig inde på skolens grund. Der kører jævnligt gratis shuttle busser, så det er nemt at komme frem og tilbage. Jeg havde min første time mandag aften fra 18.00-21.00. Faget hedder "New Venture Creation" og vores pensum består af to bøger. Jeg tog op på skolen efter middag, for at se mig lidt omkring. Jeg satte mig på biblioteket for at læse lidt. Der var nogle rigtig søde bibliotikarer der hjalp mig med at finde bøgerne i fysisk form.
Jeg læste i bogen "Finding Fertile Ground - Identifying Extraordinary Opportunities for New Ventures (2005)

Emnerne i bogen omhandler:
  1. Selecting the right industry
  2. Identifying Valuable Opportunities
  3. Managing Technological Evolution 
  4. Identifying and satisfying real market needs
  5. Understanding customer adoption
  6. Exploiting Established Company weaknesses
  7. Managing Intellectual Property
  8. Appropriating the returns to innovation
  9. Choosing the right organizational form
  10. Managing risk and uncertainty - playing the odds


Vores lærer hedder Mr. Douglas Abrams og virkede meget kompetent. Han havde selv startet flere virksomheder op og arbejder nu med Venture Capital, hvor han investerer i idéer og løber en høj risiko. 

Jeg synes det var et lidt grænseoverskridende fag fordi vi skulle starte med at introducere os selv i klassen og sige, hvad vi forventede at få ud af faget, og hvorfor vi havde valgt det. Derefter stillede han en masse spørgsmål, fik os til at indse, at det at starte en ny virksomhed kræver, at man løber en stor risiko. Han spurgte os, om vi troede man kunne få et højt afkast uden at løbe en stor risiko og vi sagde alle ja - men måtte dog erkende, vi ikke kunne komme på nogle eksempler. 

Målet med faget er, at vi skal finde på en idé og lave en business plan. Vi har 3 uger til at finde på en god idé, som vi så skal præsentere for klassen. Derefter vælger vi de 10 bedste idéer, danner grupper og skal så arbejde videre med det. Vi skal lave mange præsentationer, hvilket jeg er lidt utryk ved, da det selvfølgelig er på engelsk, men det er en af grundende til, jeg har valgt dette fag, fordi jeg vil tvinge mig selv til at blive bedre til at snakke engelsk og præsentere en idé. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar